DofE je pre mňa osviežením mojej učiteľskej práce

Jana Oujezdská pôsobí ako pedagogička na Gymnáziu Federica Garcíu Lorcu v Bratislave. Na škole má rolu DofE Koordinátorky, v rámci ktorej vedie program, podporuje Vedúcich a dohliada na Dofákov a Dofáčky. Už päť rokov je aj Expedičnou vedúcou a sprevádza mladých ľudí na Dobrodružných expedíciách, ktoré tvoria súčasť ich cieľov. Vďaka DofE dokáže Jana so žiakmi vidieť jeden druhého v inom, lepšom svetle. 

 

 

Čím ťa program DofE oslovil?

Mám rada osobné výzvy a chcem sa popasovať so všetkým, čo ma zaujme a s čím sa stretnem. Zaujalo ma, ako program DofE podporuje rozvoj mladých ľudí. Ich samostatnosť, tiež rozvíja ich záujmy a napokon sú mladí za vlastnú snahu aj ocenení. Doslova som po DofE skočila. Hneď som sa stala aj Koordinátorkou. Mojou úlohou na našej škole je, že vediem program DofE, podporujem Vedúcich a dohliadam na Dofáčky i Dofákov.

Čo pre teba DofE znamená?

DofE je pre mňa osviežením mojej učiteľskej práce. Ide o iný druh práce s mladými ľuďmi. V školstve pôsobím už dvadsaťštyri rokov a uvedomujem si, že študentom a študentkám dávam veľa, ale zároveň aj veľa dostávam späť. Učím sa od nich, zostávam duchom mladá, a to ma nesmierne teší. Preto sa rada zapájam do mimoškolských aktivít, tiež do programu DofE. DofE mi prináša „večnú mladosť“, blízkosť k žiakom a veľa zábavy počas Dobrodružných expedícií. Táto práca ma napĺňa a baví.

Pamätáš si konkrétny príbeh Dofáčky či Dofáka, ktorý ťa zaujal?

Termíny Dobrodružných expedícií stanovujeme už vo februári. Každý účastník si musí nájsť čas a prispôsobiť si svoje povinnosti. Dátumy nemeníme a počas roka zorganizujeme približne štyri až päť expedícií. Raz sme takto vyrazili do prírody počas extrémne zlého počasia. V tíme sme mali ambiciózneho chlapca, ktorý všetkých motivoval. Napriek dažďu, zime a únave to všetci zvládli. Rada na to spomínam, pretože ma táto skúsenosť povzbudila aj v mojej ďalšej práci. Tento zážitok mi ukázal, že keď človek chce, dokáže čeliť akejkoľvek výzve.

Ako ovplyvňuje DofE tvoje vzťahy so žiakmi?

DofE ma k žiakom približuje. Vidíme sa navzájom v inom, komplexnejšom, svetle – oni mňa nielen ako učiteľku, ktorá hodnotí písomky a zadáva úlohy, ja ich nielen ako žiakov, ktorí majú chodiť naučení a pripravení do školy. Zisťujeme, že s niektorými máme podobné záujmy, životné postoje, radosti a strasti v súkromnom živote a mnoho iného.

Ako DofE pripravuje mladých ľudí na budúcnosť?

Najviac sa im zíde samostatnosť a zodpovednosť za svoje činy i rozvoj. Žiaci na sebe pracujú, čo nie je vždy samozrejmosťou. Program ich učí, že keď na sebe budú vytrvalo pracovať, dosiahnu všetko vlastnými silami. Potom môžu byť na seba právom hrdí. Práve tento aspekt programu ma najviac teší.

Máš zo svojej doterajšej DofE cesty zaujímavý zážitok, na ktorý rada spomínaš?

Najviac ma dojal moment, po vypuknutí vojny na Ukrajine. V našej škole máme už niekoľko rokov žiaka z Ruska, ktorý sa zapojil do DofE a úspešne absolvoval bronzovú aj striebornú úroveň. Keď prišla ponuka zapojiť sa do projektu Stand By Me, bol prvý, kto sa z našej školy prihlásil. Tento moment mi ukázal, že mladí ľudia môžu konflikty vnímať inak, ako ich prezentujú dospelí. Nerozdeľujú sa podľa národnosti, ale cítia nespravodlivosť a snažia sa ju prekonať. Takéto zážitky mi umožňujú vnímať ich z iného uhla pohľadu.