DofE má veľký potenciál ovplyvniť vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi
Juraj Poljovka je učiteľ matematiky na Škole pre mimoriadne nadané deti a gymnázium v Bratislave. Učenie vníma ako poslanie a v rámci svojej profesie sa často vzdeláva a rozvíja. Ako DoFin mentor inšpiruje mladých ľudí rozšíriť svoje DofE o témy zo sveta peňazí. DofE o financiách ho zaujalo svojim originálnym prístupom k vzdelávaniu v oblasti financií. Na DofE si cení, že buduje vzťahy nielen medzi učiteľmi a žiakmi, ale aj v rámci pedagogického kolektívu.
Ako dlho si zapojený do DofE a ako hodnotíš svoju cestu?
Som zapojený takmer dva roky. Na našej škole učím matematiku a venujem sa vzdelávaniu v oblasti finančnej gramotnosti a rôznym ekonomickým predmetom. K DofE som sa dostal prostredníctvom programu DoFin, ktorý ma zaujal svojou myšlienkou. Aj preto som absolvoval školenie pre DofE. Tiež mám kurz DofE Expedičáka. Postupne sa do toho dostávam – zatiaľ som bol len na cvičnej Expedícii, tento rok sa zúčastním aj kvalifikačnej a zároveň budem pôsobiť ako DofE Vedúci. Chcem viesť študentov na ich vlastnej DofE ceste.
Čím ťa DoFin zaujal?
O programe DoFin, ale celkovo o DofE som počúval už niekoľko rokov prostredníctvom študentov. DoFin ma zaujal možnosťou vzdelávania v oblasti finančnej gramotnosti. Absolvoval som školenie a oslovil ma jedinečný prístup programu k tejto téme, ktorý sa líši od iných projektov tým, že učí mladých ľudí reálne hospodáriť s peniazmi. Program im pomáha pochopiť, ako svet presahuje hranice školy a ich sociálnej bubliny. Predstavuje im aj problémy ľudí zo znevýhodnených komunít. Učí o rôznych finančných problémoch. Ponúka riešenia a pestuje hodnoty potrebné pre zdravý vzťah k peniazom.
Ako si sa dostal k učiteľstvu?
Odjakživa ma bavilo učenie a práca pedagóga. Istý čas som učil súkromne, a keď v roku 2019 vypukla pandémia, šiel som na pohovor do našej školy a stal som sa súčasťou pedagogického zboru. Učím matematiku a vediem rôzne voliteľné predmety, ktoré sa týkajú matematiky či ekonomiky.
Máš príbeh Dofáčky či Dofáka na ktorých si špeciálne hrdý?
Spomenul by som dve Ambasádorky, ktoré boli v DofE so mnou od začiatku. Klaudia Klimeková, ktorá je už na inej škole, a Lucia Mesková, s ktorou som v častom kontakte a v mnohom mi pomáha, najmä v komunikácii so žiakmi. Vždy, keď sa na ňu obrátim, je ochotná mi pomôcť.
Aké sú tvoje vzťahy so žiakmi? Pomáha vám aj účasť v programe DofE? Napríklad pri vzájomnej komunikácii?
Vzťahy so študentmi, s ktorými spolupracujem v rámci DofE, sú iné než s tými, ktorých len učím a stretávam na chodbách. Keď sa s nimi dostávam do situácií mimo bežného vyučovania, pomáha nám to lepšie sa spoznať. DofE má veľký potenciál ovplyvniť vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi.
Ako podľa teba DofE pripravuje mladých na súčasnosť a budúcnosť?
V rámci programu sa dostávajú do rôznych situácií, často aj menej komfortných, s ktorými by sa inak stretli až neskôr v živote. Veľkou výhodou je, že to robia v kontrolovanom prostredí, kde sú v bezpečí. Napríklad zvládanie konfliktov a zložitých situácií, to je niečo, čo si precvičia aj počas Dobrodružných expedícií. Stráviť dva až tri dni mimo civilizácie je pre žiakov nezriedka výzva. Podmienky sú nastavené tak, že nemôžu čakať externú pomoc a musia to zvládnuť sami. Môže dôjsť ku konfliktom, niektorí sa môžu chcieť vzdať, ale je to životná skúsenosť, ktorú je dobré zažiť.
Ako prebiehala tvoja cvičná Expedícia? Ako na to spomínaš?
Zatiaľ som bol na dvoch. Boli príjemné, hoci pešiu som neabsolvoval celú – pridal som sa po ceste. Vodnú som absolvoval celú spolu so žiakmi. Nezasahujeme im do priebehu Expedície, pokiaľ to nie je nutné. Všetko si zabezpečujú sami. Dbáme len na dodržiavanie pravidiel, ako napríklad nepoužívame mobilné telefóny. Žiaci k Expedícii pristupovali zodpovedne. Musím ich pochváliť.
Ako žiaci prežívajú Expedíciu?
DofE má na našej škole tradíciu a popularitu, takže väčšinou vedia, čo môžu očakávať. Poznajú pravidlá a dodržiavajú ich. Predtým absolvujú prednášky, a na našej škole bývajú aj prezentácie Dofákov o ich skúsenostiach a cieľoch, čo ostatným pomáha lepšie spoznať program Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu.
Čo by si odkázal záujemcom o DofE?
Zapojenie do DofE prináša cenné skúsenosti a možnosti. Program poskytuje tak pre pedagógov, ako aj účastníkov a účastníčky neopakovateľné a užitočné zážitky. Bližší kontakt vzniká počas Expedícií a výberu cieľov. Z pohľadu učiteľa je to niečo iné ako odučiť hodinu matematiky. Riešime, aký cieľ si má žiak stanoviť a prečo – pripravujú sa tak na reálny život. DofE buduje vzťahy nielen medzi učiteľmi a žiakmi, ale aj v rámci pedagogického kolektívu. My sme na našej škole veľmi dobrý DofE tím.