Práca so žiakmi učiteľov udržuje na „tepe doby”
Dada Jančinová je zanietená DofE Vedúca, Koordinátorka a Expedičná Vedúca. S rovnakou pozitívnou energiou sa venuje aj svojmu súkromnému životu, najmä jachtingu. Vďaka jej nasadeniu je program DofE na 1. súkromnom gymnáziu v Bratislave veľmi obľúbený, pričom každoročne pribúda počet zapojených žiakov a pedagógov.
V rámci DofE si veľmi aktívna. Čím ťa program oslovil?
V roku 2015, keď ešte neexistovala Národná kancelária, Miloš Ondrášik a Marián Zachar navštevovali školy, o ktorých si mysleli, že by ich DofE mohlo zaujať. Navštívili aj nás a predstavili nám vtedy nový program DofE. Ako zástupkyni školy sa mi vtedy zdalo, že všetko, o čom hovorili, vlastne už robíme – viedli sme žiakov k športu, pravidelne sme organizovali expedície. Dve kolegyne sa rozhodli absolvovať školenie. V tom čase zároveň vznikala Národná kancelária. Kolegyne sa stali Vedúce na jar a ja následne na jeseň. Spolu s ďalším kolegom sme sa vyškolili na Expedičákov. Dnes máme na škole mnoho Dofáčiek a Dofákov. Komplexný prístup k mladým ľuďom, ktorý DofE ponúka, je veľmi dôležitý. Veľa našich žiačok a žiakov je aktívnych, či už vynikajú v športe, alebo v rôznych odborných súťažiach. Program DofE skutočne zahŕňa všetky oblasti potrebné pre rozvoj celej osobnosti mladého človeka.
V rámci DofE máš viacero pozícií. Ako sa ti pracuje?
Najdôležitejšie je správne si manažovať čas, snažím sa nájsť si čas na to, čo je pre mňa dôležité. Som riaditeľkou základnej školy aj gymnázia, preto bolo pre mňa zapojenie do programu organizačne jednoduchšie. Rozhodla som sa byť aj Koordinátorkou, pretože chcem lepšie rozumieť potrebám programu, žiakom aj učiteľom. Zároveň vidím, ako DofE prispieva k rozvoju našej školy. Je užitočné, keď člen vedenia školy pôsobí zároveň ako Koordinátor – komunita DofE je tak silno prepojená so životom školy. Takéto spojenie rolí funguje dobre. Ak by však moji kolegovia neboli aktívni, nebolo by to možné. Máme aj spolu s ďalšou Koordinátorkou účastníkov rozdelených. Ja sa starám viac o zlatých a strieborných účastníkov, ona o bronzových.
Každý rok si beriem niekoľko Dofáčiek a Dofákov ako Vedúca. Táto rola je mi veľmi blízka, podobne ako učenie a riaditeľovanie, pretože práca s ľuďmi ma napĺňa. Nemusela by som učiť, mohla by som sa sústrediť na ekonomické a právne záležitosti, ale to by pre mňa bolo ako trest. Viesť učiteľov a deti je to, čo ma veľmi baví.
A preto si stále nechávam niekoľkých Dofáčiek a Dofákov. Často mi kolegovia prenechajú tých, o ktorých si myslia, že sú „ťažké oriešky“, čo môže byť náročné. Beriem to ako výzvu a aj táto práca ma veľmi napĺňa. S kolegami tiež plánujeme Dobrodružné expedície.
Ako funguje DofE na škole? Koľko je zapojených učiteľov a koľko žiakov?
Máme vždy okolo tridsať až štyridsať bronzových účastníkov, tento rok až vyše päťdesiat. Je nás sedem Vedúcich a päť Expedičných Vedúcich. Darí sa nám rozširovať rady – zo šiestich nových kolegov v zbore sa ďalší stane Expedičným Vedúcim. Často sú ďalší učitelia Mentormi Dofáčiek a Dofákov. Ak nie sú priamo Vedúcimi, zapájajú sa týmto spôsobom. Vždy sa tešíme, ak sa k nám niekto pridá. V pokrytí veľkého záujmu účastníkov nám veľmi pomáha program LoT (Leaders of Tomorrow). S externými vedúcimi LoT spolupracujeme od nášho prvého roka. Pre mladých ľudí je dôležité kontaktovať sa s odborníkmi mimo školy. Tým, že na našej škole je program DofE už veľmi populárny, nie je na nábor potrebné venovať veľa síl. Na stretnutiach s rodičmi je však dôležité vysvetliť, čo bude deti čakať. Žiakov oboznamujeme s DofE počas triednických hodín v deviatom ročníku a v kvarte. S novými záujemcami o bronz nám pomáhajú aj Ambasádori. Tento rok máme dvoch veľmi aktívnych žiakov, ktorí pomohli aj pri predstavovaní programu. Budú však v kontakte s účastníkmi počas celého roka.