Vďaka DofE máme so žiakmi hlbšie profesionálne prepojenie

Jakub Krcho je mladý učiteľ robotiky, programovania a matematiky na Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej na Zochovej ulici v Bratislave. Zároveň je doktorandom na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky na Univerzite Komenského v Bratislave. Prácu s mládežou má úprimne rád a ešte radšej sa v nej rozvíja aj vďaka DofE.

 

Čo ti priniesol program DofE?

V DofE som zapojený tri roky. Od začiatku som mal pocit, že program bude pre študentov aj Vedúcich veľmi prínosný. Z pohľadu učiteľa mi DofE dáva iný pohľad na študentov. Vďaka programu máme so žiakmi hlbšie profesionálne prepojenie. Keď vidíme, ako si deti nastavujú ciele a ako s nimi pracujú, motivuje nás to a napĺňa energiou.

Ktoré DofE aktivity ťa so študentami najviac spájajú?

Jednoznačne najviac zbližuje DofE expedícia, kde sú žiaci odkázaní sami na seba. Ja ako školiteľ expedícií s nimi trávim veľké množstvo aktívneho času, kedy sa môžeme rozprávať o témach, na ktoré v rámci bežného vyučovania nie je čas. Na dobrodružnej expedícii si žiakov viac všímame a rozvíjame naše vzťahy. Zbližujúci je aj čas, kedy si DofE Vedúci so žiakmi nastavuje ciele. Keď vidíme, čo ich zaujíma a ako na sebe pracujú, nachádzame počas vyučovania alebo stretnutí cez prestávky témy, na ktoré vieme veľmi rýchlo nadviazať a diskutovať o nich.

Vidíš benefity DofE u žiakov na bežnom vyučovaní? Čo sa v programe naučia?

Poctiví Dofáci sú v rámci vyučovania plní energie, motivovaní k učeniu a práci. Získavajú zodpovednosť za svoj vlastný rozvoj. Žiaci nad sebou uvažujú. Tiež nadobúdajú cennú schopnosť sebareflexie. Ich pokroky sa ukazujú aj v rámci vyučovacieho procesu. Vidno na nich, že premýšľajú nad tým, čo a ako robia. Určite sa ich nadobudnuté schopnosti prejavia aj v ich nasledujúcom živote.

V čom konkrétne pripravuje DofE žiakov na ďalší život a budúcnosť?

Žiaci sa musia poctivo a pravidelne venovať všetkým trom oblastiam - Športu, Talentu aj Dobrovoľníctvu. Preto si myslím, že ich DofE učí najmä organizácii vlastného života. Naučia sa rozumne naplánovať si rôzne činnosti a rozvrhnúť si čas aj v rámci svojich iných školských povinností. DofE žiakom prináša sebapoznanie, sebazodpovednosť a sebareflexiu. Naučia sa na seba hľadieť kriticky a konštruktívne, čo ich nesmierne posúva vpred. Napríklad máme skúsenosť z expedície, kedy si žiaci mysleli, že zvládnu prejsť veľa kilometrov. Keď však prišiel deň D, zistili, že realita je iná. Poznať svoje limity. To je tiež nesmierne dôležité.

Ktorí Dofáci a Dofáčky sú pre teba niečím výnimoční?

Pre mňa sú výnimoční všetci, ktorí poctivo pracujú na svojich cieľoch. Každý Dofák či Dofáčka, ktorá dokáže zvládnuť jednotlivé úrovne, má svoj príbeh, o ktorom by sa dalo písať. Minulý rok na bronzovej expedícii bol výnimočne zohratý tím Dofákov. Každý mal svoju úlohu. Poňali ich veľmi zodpovedne. Na expedícii bolo pekne vidieť, že títo mladí ľudia sa o seba budú vedieť postarať v reálnom svete a sú pripravení na život.

Vieš si predstaviť, že by si ty robil DofE? Aké ciele by si si stanovil?

Úprimne mi je ľúto, že keď som bol ešte pred pár rokmi stredoškolák, DofE na Slovensku nebolo. Keď som bol stredoškolák, venoval som sa edukačnej robotike. Určite by som sa v rámci Talentu venoval oblasti programovania či konštruovania rôznych robotických modelov. Šport by som si zvolil bedminton, lebo mi veľmi prirástol k srdcu. Ako Dobrovoľníctvo by som si zvolil niečo blízke mojej profesii. Napríklad by som niekoho doučoval, prípadne by som viedol krúžok. Svojím spôsobom som aj ja na strednej škole venoval oblastiam, ktoré ma posúvali. Napríklad aj robotike. Činnosti, ktoré robíme ako mladí študenti, nás veľmi formujú ako budúcich dospelých ľudí.

Prečo si do DofE vstúpil, čím ťa program zaujal?

Program ma zaujal tým, že ponúka žiakom príležitosť na sebe pracovať a niekam sa posunúť.

Ako vnímaš súčasných stredoškolákov ty, ako mladý pedagóg? Akí sú a ako sa ti s nimi spolupracuje?

Medzi mnou a niektorými mojimi študentami je sedem až osem ročný rozdiel. Vekový rozdiel je síce malý, ale rozdiely medzi mojou a ich generáciou sú pomerne veľké. Študenti majú obrovský prístup k informáciám, preto je dôležité, aby rozvíjali kritické myslenie. Je potrebné, aby nad každou informáciou uvažovali, či je to pravda alebo lož. V tomto sa s nimi pracuje dobre. Dokážeme si v rámci vyučovania spolu prejsť množstvo informácií a poznatkov. Vďaka možnostiam moderných technológií sa dokážeme venovať rôznym oblastiam, čo ešte pred pár rokmi nebolo možné. 

Ako k tomu prispievaš práve ty, alebo vy na škole?

So žiakmi pracujeme s rôznymi technológiami a vzdelávame ich, aby napredovali. Na druhej strane sú študenti, ktorí veria rôznym klamlivým informáciám. Vtedy je naša práca náročná. Často je ťažké presvedčiť ich, že to, čo si prečítali na internete, nie je vždy pravda. V rámci vyučovania to pohlcuje čas. Snažíme sa im vysvetľovať, ako narábať s informáciami, ako ich správne získavať, či overovať. Každý žiak má v súčasnosti mobil a sociálne siete. Je pozoruhodné, ako vedia študentov pohltiť a dokážu nad nimi stráviť hodiny a hodiny času. Pozerajú reels na Instagrame či TikToku alebo si píšu so spolužiakmi, ktorí sú neďaleko od nich. Je to niekedy smutné. V tomto je skvelé DofE, že tento problém dokáže do istej miery odbúrať. Študenti zapojení v programe pravidelne pracujú na svojich cieľoch a na expedícii sú bez mobilných technológií. Niektorí žiaci si uvedomia, že sú na mobiloch alebo sociálnych sieťach závislí. Škoda je, že sa program zatiaľ nedostal ku všetkým mladým ľuďom. DofE pomáha žiakov a žiačky meniť. S tými, ktorí na sebe pracujú, sa lepšie spolupracuje aj pri bežnom vyučovaní. Žiaľ, stále sa nájdu aj takí, ktorí nemajú žiadne ciele a strácajú pohľad na realitu a svet. Ale to je náročná téma, o ktorej by sa dalo rozprávať dlho.

Máš dobré vzťahy so svojimi študentmi a študentkami? Ako ťa vnímajú?

Občas nerozumejú, čo ľudí motivuje k tomu, aby učili. Vedia, že som schopný v programovaní a v robotike. Nerozumejú, prečo svoje schopnosti nevyužijem v rentabilnejšom zamestnaní.  Uvedomil som si, že profesia učiteľa je pre niektorých žiakov podradná, nevidia v učiteľskom poslaní zmysel. Naopak, ja som študoval s cieľom vyštudovať učiteľstvo matematiky a informatiky na Univerzite Komenského v Bratislave. Povolanie učiteľ je pre mňa poslanie, nie len práca. Zároveň som na fakulte doktorand v oblasti teórie vyučovania informatiky. Učím učiteľov, ako učiť. Počty nových študentov v tejto oblasti sú nízke, čo je dôvod, prečo súčasná situácia v celom školstve ide smerom, ktorým nechceme.

Prečo by sa mali žiaci a učitelia zapojiť do DofE?

Ak si niekto nie je istý v tom, čo ho baví, čomu sa chce venovať a akým smerom ísť, tak DofE je perfektný spôsob, ako spoznať samého seba. Pri plnení cieľov môžu žiaci zistiť, ktorá oblasť ich baví viac a ktorá menej. Postupne spoznávajú samých seba. Zároveň sa Dofáci a Dofáčky naučia disciplíne. Keď sa cieľom venujú pravidelne a dlhodobo, tak ich zvládnu. Môže to byť náročné, no keď vydržia, zistia, že dokážu aj zložitejšie veci. Získajú sebaodhodlanie a sebadôveru. Učiteľom by som DofE odporučil najmä preto, že lepšie spoznajú svojich študentov. Zlepší sa im vzťah so študentmi, čo je podľa mňa kľúčové v rámci vzdelávania. Keď je vzťah kvalitnejší, tak je atmosféra a práca s mládežou na inej úrovni. Učitelia počas sledovania plnenia cieľov v DofE pochopia, ako vidia tento svet mladí ľudia. Tiež lepšie pochopia ich spôsob fungovania. Takéto vzájomné vymieňanie skúseností je veľmi podnetné a prínosné. Učiteľa aj žiaka to vzájomne posúva vpred. DofE rozvíja nielen deti, ale aj pedagógov. V prostredí DofE sa naučia lepšie komunikovať a počúvať svojich žiakov.

Chcel by si na záver niečo dodať?

Škola nie je len vzdelávacou inštitúciou, ale aj výchovnou. Potrebujeme mladých ľudí viesť cestou, aby boli zodpovední. To je možné vtedy, keď s nimi máme kvalitné vzťahy. DofE je jednou z možností, ako si takéto vzťahy vybudovať.

 

Staň sa aj ty súčasťou skvelej komunity!
Získaš za to ocenenie, ktoré si zaslúžiš.
Prihlás sa na školenie a staň sa DofE Vedúcim či Vedúcou.

https://www.dofe.sk/skolenia